İnsanlar çoğunlukla "mükemmel" kişi olurlarsa, yani mümkün olduğunca "iyi" olurlarsa çevreleri tarafından daha çok kabul görüp, daha çok sevileceklerini düşünüyorlar. Bu düşünceyi biraz daha açık ifade etmek gerekirse: iyi bir eş, iyi bir arkadaş, iyi bir dost ya da iyi bir öğrenci olduğumuzda çevremizin bizi daha fazla seveceğini düşünüyoruz.
Oysa ki bunun üzerine yapılmış bir araştırmanın sonuçları bu düşüncenin çok da doğru olmadığını gösteriyor!
Kaliforniya Üniversitesinde psikolog olan Elliot Aronson bu düşünce yapısına yönelik bir deney yaptı. Deney ana hatlarıyla sorulan sorulara yanıt veren kişilerin ses kayıtlarının, gönüllü deneklere dinletilmesinden oluşuyordu.
Ses kayıtlarını dinledikten sonra deneklere: "Hangi kişinin daha sevimli ve sempatik olduğunu düşünüyorsunuz?" sorusu soruldu.
Pratfall Etkisi deneyinde sonuç ise bir çoğumuz için şaşırtıcıydı...
Denekler, konuşurken önündeki kahve kupasını deviren kişileri en samimi ve en sevimli bulduklarını belirttiler.
Bu sonuç aslında kişilerin "mükemmel" olarak adlandırılan kişileri kendilerine yakın görmekte zorlandıklarını, mesafe olması gerektiğini düşündüklerini gösteriyor ve insanlar "mükemmel" insanların yanında kendilerini rahat hissetmiyorlar.
Bu araştırmadan çıkarılacak belki de en önemli ders:
Hatalarınızı sevin, kabullenin ve onları birer eğlenceye dönüştürmeyi ihmal etmeyin :)
Kaynak: http://www.theguardian.com/media-network/2015/oct/28/pratfall-effect-brands-flaunt-flaws
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder