24 Mayıs 2018 Perşembe

Doğru Nefes Nedir?


Doğru Nefes

Günde ortalama 20.000 kez nefes alıyoruz. Durum böyleyken nefesin bedenimiz için en önemli besin kaynağı olduğunu da belirtmekte fayda var. 

Günümüzde ise okul ya da iş yaşamı ile sosyal yaşam arasındaki dengeyi kurabilmek amacıyla hızlı hareket etmeye çabalıyoruz. Bu hızın ise; hem stres kaynağı olduğu hem de zamanla yanlış nefes alışkanlığına sebep olduğu da bir gerçektir. 

Doğru nefes ile ilgili detaylara geçmeden önce, neden doğru nefes almamız gerektiği konusuna değinmekte fayda var. Doğru nefes:


  • Tansiyonu dengeler.
  • Uyku kalitesini artırır.
  • Kan basıncını dengeler.
  • Sağlıklı hücreleri besler.
  • Kalp hastalığı riskini azaltır.
  • Endişe, panik ve kaygıyı azaltır.
  • Odaklanmaya yardımcı olur.
  • Sindirim sistemini destekler.
  • Kilo kontrolüne yardımcı olur.


Doğru nefes nedir?

Doğru nefes; hava alış verişinin burundan yapıldığı, akciğerlerin üst-orta-alt bölümlerinin tam kapasite kullanıldığı, sakin alınıp verilen nefestir. Bu tanımdan yola çıkarak doğru nefesi aşağıdaki gibi detaylandırabiliriz:

  • Dakikada aldığınız nefes adet sınırı (yetişkinlerde) 12'dir.
  • Nefes alınırken ve verilirken kesik kesik değil, sakin ve akıcı olmalıdır.
  • Nefes alırken akciğerleriniz 3 boyutlu olarak genişlemeli, nefes verirken de 3 boyutlu olarak daralmalıdır. 
  • Eğer engel teşkil edecek burun sağlığı sorununuz yok ise nefes alış verişi burundan yapılmalıdır. 
  • Son olarak; nefes alırken ya da verirken bir hırıltı mevcut ise mutlaka bir doktora görünmelisiniz.

Bu konularda kendinizi kontrol ettikten sonra doğru nefes almak için aşağıdaki egzersizi uygulayabilirsiniz:

1. Sağ elinizi karın bölgenize, sol elinizi de göğüs kafesinizin üzerine yerleştirin. Gözlerinizi kapatın. Bu tekniği uygularken sakin bir müzik de dinleyebilirsiniz. 

2. Nefes almadan önce ciğerlerinizdeki havayı tamamen boşaltın.

3. Akciğerlerinizin birer balon olduğunu hayal edin ve nefes alırken aynı bir balonun içerisine hava dolarken olduğu gibi, akciğerlerinizin de bir bütün olarak havayı içine aldığını hissedin. Nefesi mümkün olduğunca sakin ve kesintisiz alın. Bir yandan balonların bir bütün olarak şiştiğini ellerinizle de hissetmeye çalışın. 

4. Nefes verirken aynı şekilde sakin ve kesintisiz hareket edin ve balonların yavaşça söndüğünü hissedin. Bir yandan da balonların bir bütün olarak söndüğünü ellerinizle de hissetmeye çalışın. 

Bu tekniği bedeninizi fazla yormadan, ara ara normal nefesinize geçip mola vererek günde 15 dakika uygulayın. Birkaç hafta sonrasında nefesinizin rahatladığını, daha enerjik hissettiğinizi, sabah uyanırken zorlanmadığınızı fark edeceksiniz.

Sağlıklı bir yaşam dileriz...  




Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme